Polityka przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów
Strona główna » O Banku » Polityka przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów
ZASADY PRZECIWDZIAŁANIA i ZARZĄDZANIA KONFLIKTAMI INTERESÓW
W Banku spółdzielczym w Werbkowicach (dalej: Bank) przyjęliśmy i stosujemy regulacje wewnętrzne w zakresie przeciwdziałania i zarządzania konfliktami interesów: Polityka przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów w Banku Spółdzielczym w Werbkowicach.
Dokładamy wszelkich starań, aby w przypadkach powstania konfliktu interesów nie doszło do naruszenia interesów klienta oraz z dochowaniem najwyższej staranności, podejmujemy wszelkie możliwe kroki w celu zapobiegania negatywnym skutkom zaistniałego konfliktu interesów. W miarę możliwości, zapewniamy stosowanie jednolitych zasad przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów w Banku.
Polityka przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów w Banku Spółdzielczym w Werbkowicach obejmuje:
- okoliczności, które stanowią konflikt interesów lub mogą powodować jego powstanie,
- zasady przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów w Banku,
- środki i procedury stosowane przez Bank w celu przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów.
Wyróżniamy następujące rodzaje konfliktu interesów:
- potencjalny,
- faktyczny,
- utrzymujący się.
Stosujemy w szczególności następujące środki i procedury służące zapobieganiu konfliktowi interesów i minimalizowaniu negatywnych skutków jego występowania:
- zapewnienie odpowiedniości Członków Zarządu Banku, Zarządu Banku jako organu kolegialnego oraz pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka w Banku;,
- zapewnienie przekazywania przez Członków organów Banku informacji w zakresie prowadzonej działalności zawodowej i pozazawodowej;
- zapewnienie anonimowych kanałów przekazywania informacji o naruszeniach oraz szkolenia dla pracowników m.in. z zakresu zasad przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów;
- równoważenie celów ilościowych celami jakościowymi w przypadku pracowników zaangażowanych w świadczenie usług klientom,
- określenie trybu postępowania przy zawieraniu transakcji kredytowych z udziałowcami Banku i osobami zatrudnionymi w Banku a także zawieranie transakcji kredytowych z Członkami Zarządu albo Rady Nadzorczej Banku, osobami zajmującymi stanowiska kierownicze w Banku oraz podmiotami powiązanymi z nimi kapitałowo lub organizacyjnie;
- niestosowanie korzystniejszych warunków, a w szczególności korzystniejszego oprocentowania, niż stosowane przez Bank dla danego rodzaju umowy przy prowadzeniu rachunków bankowych oraz przy udzielaniu kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych, poręczeń określonym osobom i podmiotom,
- zapobieganie dokonywaniu przez pracowników Banku transakcji własnych związanych z wykorzystaniem informacji poufnych oraz informacji stanowiących tajemnicę bankową,
- zakaz nadużywania przez pracowników uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska lub realizowanych zadań poprzez wydawanie poleceń służbowych bądź podejmowanie działań niezgodnych z regulacjami wewnętrznymi Banku oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa,
- zapewnienie struktury organizacyjnej Banku, której celem jest rozdzielenie funkcji kontrolnych i funkcji operacyjnych,
- zapewnienie przez Dyrektorów takiego podziału kompetencji i organizacji pracy w nadzorowanych jednostkach/komórkach organizacyjnych, który ma na celu przeciwdziałanie konfliktom interesów oraz wskazywanie pracownikom nadzorowanych jednostek/komórek organizacyjnych właściwego sposobu postępowania w przypadku możliwości lub powstania konfliktu interesów.
Za koordynowanie działań związanych z monitorowaniem zgłoszeń dotyczących konfliktów interesów i raportowanie do organów Banku w zakresie podejmowanych działań ograniczających konflikt, odpowiedzialna jest Komórka ds. Zgodności.